În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată și al art. II din Ordonanța de urgență a
Guvernului nr.26/2021 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. I – Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr.
111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 52/2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.78 din 31 ianuarie
2011, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:
1. La articolul 1, alineatul (21) se modifică și va avea următorul cuprins:
”(21) În situațiile prevăzute la art. 12 alin. (5) – (7) din ordonanța de urgență, condițiile prevăzute
la alin. (2) lit. c) și d) se consideră îndeplinite.”
2. La articolul 2, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
”Art. 2 – (1) Drepturile prevăzute la art. 2 alin. (1), art. 5, art. 7 alin. (1) și (2), art. 8 alin. (4) și
art. 9 alin. (4) din ordonanța de urgență se cuvin pentru fiecare naștere sau, după caz, pentru fiecare
situație prevăzută la art. 8 alin. (2) din ordonanța de urgență.”
3. La articolul 41, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:
”(5) În situaţia în care persoana îndreptăţită optează pentru concediu fără plată potrivit
alin. (2), cererea pentru acordarea acestuia se depune şi se înregistrează la angajator, pe această
perioadă aplicându-se corespunzător prevederile art. 21 şi art. 22 din ordonanţa de urgenţă.”
4. La articolul 41, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (61 ) cu următorul
cuprins:
(61) Perioada prevăzută la alin.( 6) lit. b) reprezintă perioada de dinainte de împlinirea de
către copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu dizabilități și nu poate fi
constituită fracționat sau din perioade anterioare în care persoana îndreptățită a realizat venituri
supuse impozitului.”
5. La articolul 6, alineatul (5) litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:
”b) dovada privind veniturile realizate în anii fiscali anteriori celui în care s-a născut
copilul, corespunzători perioadei prevăzute la art. 2 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă sau, după
caz, dovada privind veniturile realizate, eliberată de angajator/plătitorul de venit sau de organele
fiscale competente, ori declaraţia fiscală, prevăzută de lege, pentru categoriile de venituri
prevăzute la art. 3 din ordonanța de urgență, pentru care Codul fiscal, nu prevede emiterea unei
decizii de impunere din partea organului fiscal central;”.
6. La articolul 6, alineatul (6), literele a) și d) se modifică și vor avea următorul cuprins:
a) dovada eliberată de instituţia care a trimis persoana în misiune permanentă în
străinătate, pentru situaţiile prevăzute la lit. k) și x);
……..
d) dovada eliberată de angajator pentru situaţiile prevăzute la lit. c), d), f), i), j), u),
precum și în cazul indemnizației acordate în baza art. XI din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 30/2020 cu modificările şi completările ulterioare pentru modificarea
şi completarea unor acte normative, precum şi pentru stabilirea unor măsuri în
domeniul protecţiei sociale în contextul situaţiei epidemiologice determinate de
răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 59/2020 pentru situația prevăzută la lit.y); ”
7. La articolul 6, alineatul (8) se modifică și va avea următorul cuprins:
”(8) În cazurile prevăzute la art. 2 alin. (5) lit. g), sau h) din ordonanţa de urgenţă,
precum și în cazul indemnizației acordată în baza art. XV din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 30/2020 cu modificările şi completările ulterioare, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 59/2020, şi/sau de prevederile art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 132/2020 privind măsuri de sprijin destinate salariaţilor şi angajatorilor în
contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2,
precum şi pentru stimularea creşterii ocupării forţei de muncă, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 282/2020, cu modificările şi completările ulterioare, prevăzută la art.
2 alin. (5) lit. y) din ordonanţa de urgenţă, nu este necesar ca persoana îndreptăţită să prezinte
acte doveditoare privind atestarea acestor situaţii, drepturile respective fiind acordate de
agenţiile teritoriale.”
8. La articolul 7, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:
”(3) În situaţia persoanelor îndreptăţite care realizează venituri din activităţi
independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuală, venituri din activităţi agricole,
silvicultură şi piscicultură şi care nu lucrează în baza unui contract individual de muncă,
concediul reprezintă întreruperea/suspendarea activităţii pe perioada de până la împlinirea de
către copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap, în situaţia solicitării
drepturilor prevăzute la art. 2 alin. (1), art. 11, respectiv art. 31 alin. (1) din ordonanţa de
urgenţă.”
9. După articolul 8, se introduce un nou articol, articolul 81, cu următorul cuprins:
”Art. 81 – (1) În aplicarea prevederilor art. 91 din ordonanța de urgență, perioada luată în calcul
este cea cuprinsă între luna calendaristică în care copilul anterior împlinește vârsta de 2 ani sau
3 ani în cazul copilului cu handicap și luna calendaristică în care se naște sau se înregistrează o
nouă situație dintre cele prevăzute la art. 8 alin. (2) din ordonanța de urgență, fără a se depăși 12
luni.
(2) În situația prevăzută la art. 91 din ordonanța de urgență, pentru stabilirea dreptului la
concediu și indemnizație pentru creșterea copiilor, se iau în calcul perioadele prevăzute la art. 4
alin.(2) și (4).
(3) Pentru calculul indemnizației pentru creșterea copiilor, în situația prevăzută la art. 91
din ordonanța de urgență, se procedează după cum urmează:
a) dacă perioada de eligibilitate este acoperită în totalitate de perioada de
concediu şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copilului, se acordă aceeaşi valoare cu
indemnizaţia primită pentru copilul anterior;
b) dacă perioada de eligibilitate este constituită şi din perioade în care persoana a
realizat venituri profesionale supuse impozitului pe venit prevăzute la art. 3 alin. (1) din
ordonanţa de urgenţă, atunci indemnizaţia lunară pentru creşterea copilului se va calcula pe
baza veniturilor realizate pe această perioadă, inclusiv pe baza celor realizate în perioadele
prevăzute la art. 2 alin. (5) şi (6) şi a celor realizate potrivit art. 16 alin. (3) lit. c) din ordonanţa
de urgenţă. Dacă din calcul rezultă un cuantum al indemnizaţiei lunare pentru creşterea
copilului mai mic decât cuantumul indemnizaţiei primit pentru copiluil anterior, atunci se
acordă indemnizaţia lunară pentru creşterea copilului primită pentru copilul anterior.”
10. La articolul 12, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins :
”(2) În situația în care persoana îndreptățită beneficiară a stimulentului de inserție în
cuantumul prevăzut la art.7 alin. (1) lit. a) din ordonanța de urgență, solicită concediul și
indemnizația pentru creșterea copilului după împlinirea de către copil a vârstei de 6 luni,
respectiv 1 an în cazul copilului cu dizabilități, reluarea plății stimulentului de inserție, se
realizează în cuantumul prevăzut la art.7 alin.(1) lit. b) din ordonanța de urgență.”
11. La articolul 13, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alin. (2) și (3), cu
următorul cuprins:
”(2) Pentru persoanele care solicită acordarea stimulentului de inserție după împlinirea
de către copil a vârstei de 2, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu dizabilități, prevăzut la art. 7
alin.(2) din ordonanța de urgență, acesta se acordă după cum urmează:
a) începând cu ziua următoare celei în care persoana îndreptățită realizează venituri supuse
impozitului, cu respectarea termenului prevăzut la art. 15 alin.(1) lit. c1) din ordonanța de
urgență.
b) începând cu data depunerii cererii în cazul în care cererea este depusă peste termenul
prevăzut la art. 15 alin.(1) lit. c1) din ordonanța de urgență.
(3) Stimulentul de inserție prevăzut la art. 7 alin.(2) din ordonanța de urgență se acordă
oricăruia dintre părinți sau oricăreia dintre persoanele prevăzute la art. 8 alin.(2) din ordonanța
de urgență, care a efectuat cel puțin o lună de concediu pentru creșterea copiilor. „
12. La articolul 18, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
(1) Cererea privind acordarea drepturilor prevăzute la art. 2 alin. (1), art. 7 alin. (1) şi (2), art.
11, art. 31 alin. (1), (2) și (7) şi la art. 32 alin. (1) lit. c) şi d), alin. (2) şi (5) din ordonanţa de
urgenţă se completează de către persoanele îndreptăţite, reprezentanţii legali sau mandatarii
acestora, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1. Modelul de cerere se publică şi este
disponibil pe site-urile autorităţilor administraţiei publice locale, ale agenţiilor teritoriale, pe
site-ul Ministerului Muncii și Protecţiei Sociale, precum şi pe punctul de contact unic electronic
în condiţiile prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 922/2010 privind organizarea şi
funcţionarea Punctului de contact unic electronic.
13. După articolul 19 se introduce un nou articol, articolul 191, cu următorul cuprins:
”Art. 191 – (1) În situația în care autoritățile administrației publice locale sau, după caz,
agențiile teritoriale dezvoltă sisteme informatice de primire și înregistrare a solicitărilor, cererea
și documentele doveditoare pentru drepturile prevăzute de ordonanța de urgență pot fi depuse
electronic.
(2) Depunerea prin poșta electronică a cererilor, declarațiilor și documentelor
justificative este opțională şi se realizează cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE)
2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția
persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera
circulație a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind
protecția datelor).
(3) Prin excepție de la prevederile art. 19, în situația prevăzută la alin.(1), dacă cererea și
documentele justificative sunt depuse electronic la agenția teritorială, certificarea de către
primar sau persoana împuternicită de acesta nu este necesară.
14. La articolul 20, alineatele (1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins:
” (1) Solicitarea drepturilor prevăzute la art. 2 alin. (1), art. 7 alin. (1) şi (2), art. 11, art. 31
alin. (1), (2) și (7) şi la art. 32 alin. (1) lit. c) şi d), alin. (2) şi (5) din ordonanța de urgență se
soluționează prin decizie scrisă emisă de directorul executiv al agenției teritoriale, în termenul
prevăzut la art. 14 alin. (3) din ordonanța de urgență.
(2) Decizia prevăzută la alin. (1) se comunică solicitantului în termen de 5 zile lucrătoare de
la data emiterii, direct sau prin poștă, inclusiv poșta electronică sau orice alt mijloc de
comunicare, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului
European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce
privește prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulație a acestor date şi de
abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor).”
15. La articolul 21, alineatul (5) se abrogă.
16. La articolul 22, alineatele (1), (5) și (7) se modifică și vor avea următorul cuprins:
”Art. 22 – (1) În situaţia persoanelor care realizează venituri din activităţi independente,
din drepturi de proprietate intelectuală, din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură,
cuantumul indemnizaţiei pentru creşterea copilului se recalculează în baza dovezilor eliberate
de organele competente privind veniturile efectiv realizate în perioada pentru care s-a luat în
calcul venitul estimat în vederea plăţii anticipate a impozitului sau, după caz, pentru care s-a
completat declaraţia pe propria răspundere.
(5) În vederea verificării veniturilor din activităţi independente, din drepturi de
proprietate intelectuală, din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, agenţia teritorială
poate solicita organului fiscal central competent cu administrarea situaţia privind veniturile
realizate efectiv de persoanele beneficiare ale indemnizaţiei prevăzute la art. 2 din ordonanţa
de urgenţă.
(7) În situația veniturilor din salarii și asimilate acestora, recalcularea cuantumului
indemnizației lunare pentru creşterea copilului se aplică numai în situațiile prevăzute la art.16
alin.(4) din ordonanța de urgență. Recalcularea se face fie la solicitarea persoanei îndreptățite,
fie din oficiu aplicându-se corespunzător prevederile alin.(3) și (4), precum și prevederile
art.18 alin.(5) din ordonanța de urgență.”
17. La articolul 23, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:
”(3) Drepturile prevăzute la art. 31 alin.(1) și (2) şi art. 32 alin. (1) lit. c) şi d) şi alin. (2)
din ordonanța de urgență se acordă cu respectarea termenelor prevăzute la art. 35 alin.(1) lit. a)-
d) și e) și alin.(2) din ordonanța de urgență.”
18. Articolul 24 se modifică și va avea următorul cuprins:
”Art. 24 – Dreptul reprezentând stimulentul de inserție se cuvine după cum urmează:
a) de la data nașterii copilului, dacă cererea este depusă în termen de 60 de zile
lucrătoare de la acea dată, în cazul persoanelor care nu îndeplinesc condițiile,
conform legii, pentru acordarea concediului de maternitate şi a indemnizației
aferente,
b) de la data adopției, a instituirii tutelei, plasamentului sau încredințării, dacă cererea
este depusă în termen de 60 de zile lucrătoare de la data la care s-au aprobat ori,
după caz, s-au instituit măsurile de protecție a copilului;
c) începând cu ziua următoare celei în care beneficiarul indemnizației prevăzute la art.
2 alin.(2) și art. 31 alin.(2) din ordonanța de urgență realizează venituri supuse
impozitului pe venit, potrivit prevederilor Codului fiscal, şi plata acesteia se
suspendă, dacă cererea este depusă în termen de 30 de zile de la această dată.
d) începând cu ziua următoare celei în care persoanele prevăzute la art. 7 alin.(2) din
ordonanța de urgență realizează venituri supuse impozitului pe venit, dacă cererea
este depusă în termen de 30 de zile de la această dată.
e) de la data depunerii cererii, pentru toate celelalte situații, inclusiv pentru cazul în
care cererea a fost depusă peste termenele prevăzute la lit. a)- d). ”
19. La articolul 29, alineatul (2), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:
”(2) Autoritățile prevăzute la alin. (1) sunt următoarele:
a) primăria, pentru situațiile prevăzute la art. 16 alin. (1) lit. b) şi alin. (2) lit. g), precum şi
la art. 17 alin. (1) lit. b) din ordonanța de urgență, precum şi pentru orice modificări cunoscute
de aceasta cu privire la realizarea de venituri supuse impozitului pe venit de către beneficiari,
de natură a genera încetarea sau suspendarea drepturilor prevăzute de ordonanța de urgență;”
20. La articolul 32, alineatul 1 se modifică și va avea următorul cuprins:
”Art. 32 – (1) Suspendarea plăţii/Încetarea drepturilor/Reluarea plăţii drepturilor/Modificarea
cuantumului drepturilor prevăzute la art. 2 alin. (1), art. 7, 31 şi art. 32 alin. (1) lit. c) şi d), alin. (2)
şi (5) din ordonanţa de urgenţă se face prin decizie scrisă a directorului executiv al agenţiei
teritoriale, care se comunică beneficiarului în termen de 15 zile lucrătoare de la data emiterii direct
sau prin poştă, inclusiv poșta electronică sau orice alt mijloc de comunicare,cu respectarea
prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27
aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter
personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE
(Regulamentul general privind protecţia datelor) Modelele deciziilor se aprobă prin decizie a
directorului general al Agenţiei.”
22. Articolul 33 se abrogă
23. Articolul 35 se abrogă.
24. La articolul 36 alineatele (1), (2) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:
”Art. 36 – (1) Perioada în care o persoană beneficiază de drepturile prevăzute la art. 2 alin. (1),
art. 5, art. 9 alin. (4) şi art. 31 din ordonanţa de urgenţă constituie perioadă asimilată stagiului de
cotizare în vederea stabilirii drepturilor de pensie în sistemul public de pensii.
(2) Pentru perioadele asimilate prevăzute la alin. (1), în care persoana beneficiază de
drepturile prevăzute la art. 2 alin. (1), art. 5, art. 9 alin. (4) din ordonanţa de urgenţă, punctajul
lunar al asiguratului se determină conform art. 97 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 263/2010 privind
sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Perioada în care o persoană beneficiază de drepturile prevăzute la art. 2 alin. (1), art.
5, art. 9 alin. (4) şi art. 31 din ordonanţa de urgenţă constituie perioadă asimilată stagiului de
cotizare în sistemul asigurărilor pentru şomaj şi se are în vedere la stabilirea perioadei de
acordare a indemnizaţiei de şomaj şi a cotelor procentuale diferenţiate în funcţie de stagiul de
cotizare realizat în sistemul asigurărilor pentru şomaj conform art. 39 alin. (1) şi (3) din Legea
nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, cu
modificările şi completările ulterioare, cu respectarea stagiului minim de cotizare în sistemul
asigurărilor pentru şomaj prevăzut la art. 34 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 76/2002, cu
modificările şi completările ulterioare.”
25. Anexa Perioade asimilate la anexa 1 la normele metodologice se modifică şi se înlocuieşte cu
anexa nr. 1 la prezenta hotărâre.
26. Anexa nr. 2 la normele metodologice se modifică și se înlocuiește cu anexa nr.2 la prezenta
hotărâre.
Art. II – În situația persoanelor care la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri a Guvernului se află
în plata stimulentului de inserție prevăzut de art. 7 alin.(1) din Ordonanța de urgență a Guvernului
nr.111/2010, aprobată prin Legea nr.132/2011, cu modificările și completările ulterioare, iar copilul nu
a împlinit vârsta de 6 luni, respectiv 1 an în cazul copilului cu dizabilități, stimulentul de inserție se
acordă, din oficiu, în cuantumul prevăzut la art. 7 alin.(1) lit.a) din Ordonanța de urgență a Guvernului
nr.111/2010, aprobată prin Legea nr.132/2011, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu
modificările și completările aduse prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr.26/2021.
Art. III – Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului
nr.111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor, aprobată prin Hotărârea
Guvernului nr.52/2011, cu modificările și completările ulterioare, precum și cucele aduse prin prezenta
hotărâre, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă
numerotare.
PRIM – MINISTRU
FLORIN – VASILE CÎȚU